About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

حمل بار فله با انواع کشتی های فله
13 فروردین 1402 BRD Shipping بدون دیدگاه

حمل بار فله با کشتی چگونه است؟

یکی از مهم ترین مواردی که بر حمل و نقل بارهای دریایی تاثیر دارند، کشتی می باشد. در تمامی سال ها نیز حمل کالا ها از طریق دریا بر عهده کشتی بوده است. کشتی ها نیز انواع مختلفی دارند که می توانیم به کشتی های کانیتنر بر و البته کشتی یخچالی، کشتی مسافربر و کشتی نفتکش اشاره داشته باشیم.

کشتی فله نیز نوعی کشتی است که امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کشتی در ناوگان دریایی کشورهای مختلف نیز فعالیت می کند.

در میان تمامی کشتی ها، می توانیم بگوییم که کشتی فله ای جز پرکاربردترین کشتی هایی می باشد که در صنعت دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر کالاهایی که ما در روز از آنها استفاده می کنیم از طریقی کشتی جابجا می شوند.

در این مقاله ما می خواهیم بدانیم حمل بار فله با کشتی چگونه است و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید تا در این خصوص نکاتی را خدمت شما مطرح سازیم.

کشتی فله بر چه نوع کشتی می باشد؟

کشتی فله بر را می توانیم جز آن دسته از کشتی های تجاری در نظر بگیریم که محصولاتی مثل غلات، زغال سنگ، سنگ معدن و البته سایر کالاهای فله ای را جابجا می کند. معمولا در ابتدا کشتی های فله ای توسط شرکت های حمل و  نقل بین المللی تولید شدند.

البته اولین شرکت حمل و نقل فله  به صورت تخصصی در سال ۱۸۵۲ ساخته شد. از این تاریخ به بعد باعث شد که فعالیت های اقتصادی  جنبه دیگری به خودشان بگیرند. کشتی های فله را می توانیم  بر اساس ویژگی های خاصی در نظر بگیریم. این ویژگی ها شامل ایمنی، ظرفیت، دوام و استحکام می باشند که در بالاترین سطح در تمامی زمان ها قرار خواهند گرفت.

حمل و نقل فله ای حدود ۲۱ درصد سفرهای دریایی مربوط به کشتی های بازرگانی را تشکیل می دهد. کشتی های فله اندازه های متفاوتی دارند. این کشتی ها هم به صورت کوچک و هم به صورت بزرگ می باشند. بیشترین وزنی که کشتی ها می توانند آن را تحمل کنند در حدود ۴۰۰ هزار تن می باشد.

این وزن بیشتر بر مبنای کالای مربوطه ای است که قصد جابجایی آن را دارید و به صورت فله ای می باشد. طراحی مربوط به کشتی ها بسیار نیز منحصر به فرد است و کاربرد آن ها نیز بسیار مشخص است. کشتی های فله ای در سراسر جهان متعلق به کشورهای یونان و ژاپن و چین و البته پاناما می باشد.

[irp posts=”4822″ ]

کره جنوبی نیز یکی از مهمترین کشورهایی است که دارای کشتی های فله ای می باشد. این کشور تقریبا ۸۲ درصد کشتی های فله جهان را ساخته است. در قاره آسیا نیز بیشتر کشتی های فله محصول کشور کره جنوبی هستند.

شیوه بارگیری در کشتی های فله

عملیات بارگیری بر مبنای پیچیدگی بار در کشتی های فله نسبت به سایر کشتی ها متفاوت می باشد. بارگیری و تخلیه بار نیز می تواند چندین روز طول بکشد. البته در صورتی که کشتی مربوطه دارای تجهیزات اتوماتیک باشد و یا دارای جرثقیل بر روی کشتی باشد، شیوه بارگیری بسیار متفاوت خواهد بود. در کشتی های فله معمولا با استفاده از جرثقیل روی کشتی می توان بارگیری را به انجام رساند. امکان بارگیری کلیه انواع بارها و تخلیه آن ها را نیز می توانیم با سرعت های متفاوتی به انجام برسانیم و باید به این امر توجه کنیم.

خدمه کشتی ها نیز در کشتی های فله معمولا در حدود ۳۰ نفر به طور کلی می باشند. این تعداد در بارگیری و تخلیه بار نیز به طور مستقیم دخالت خواهند داشت و باید به آن توجه داشته باشید. محموله های فله ای می توانند بسیار متراکم باشند. همچنین می توانند خورنده و یا ساینده نیز باشند. برای هر نوع محموله نیز شما به یک نوع کشتی فله بر نیاز دارید. این مورد جز نکات مهمی می باشد که شما باید به آن توجه داشته باشید.

[irp posts=”3610″ ]

انواع کشتی فله بر مبنای اندازه

کشتی های فله به چند مورد تقسیم می شوند.

  • اولین مورد مربوط به سایزهای کوچک می باشند. مورد بعدی هندی سایزها هستند. این نوع کشتی ها تا مقدار ۳۵ هزار تن کالا را نیز جابجا می کنند. هندی مکس نیز نوع دیگر انواع کشتی ها هستند. این نوع کشتی معمولا می تواند تا ۶۰ هزار تن کالا را به صورت فله ای نیز جابجا کنند.
  • مورد بعدی پانا مکس نام دارد. این کشتی می تواند ۱۲۰ هزار تن کالای فله را نیز جابجا نماید.
  • کیپ سایز نیز مورد بعدی می باشد. این کشتی قادر به حمل ۴۰۰ هزارتن کالا به صورت فله می باشد.
  • نوع آخر نیز مربوط به کشتی های غول پیکر است. کشتی های غول پیکر نیز می توانند نزدیک به بیش از ۴۰۰ هزار تن کالا را به سادگی جابجا نمایند.
حمل بار فله با کشتی
حمل بار فله با کشتی

انواع مختلف کشتی های فله

کشتی های فله به چند دسته تقسیم می شوند.، اولین مورد مربوط به کشتی های فله دنده ای می باشند. نوع بعدی مربوط به کشتی های فله بر ترکیبی است. در مثال های بعدی می توانیم به کشتی های فله بر بدون دنده و کشتی های فله بر خود تخلیه کننده و کشتی فله بر لیکرز اشاره داشته باشیم. این مورد یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید. البته نوع بار شما تعیین می کند که بیشتر از چه نوع کشتی استفاده کنید. هزینه های حمل بار نیز نسبت به نوع کشتی متفاوت خواهد بود که باید آن را در نظر بگیرید چون از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری

در این مقاله ما حمل بار فله با کشتی را بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حمل بار فله با کشتی می تواند در انواع کشتی های فله بر انجام شود. نکته مهمی که باید آن را به خوبی به خاطر بسپارید این است که کشتی های حمل بار فله کیفیت های متفاوتی دارند. این مورد نیز بر هزینه هایی که شما به ارز بین المللی باید پرداخت کنید تاثیر خواهد داشت و باید به آن توجه داشته باشید.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید