About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

نگهداری کالا در گمرک
16 فروردین 1402 BRD Shipping بدون دیدگاه

نحوه نگهداری انواع کالا در گمرک

نگهداری انواع کالا در گمرک معمولا یکی از مواردی است که وقتی کالا از خارج از کشور به داخل کشور می آید باید در گمرک مورد بررسی قرار گیرد. البته موارد مختلفی در این خصوص وجود دارند که می توانیم به انبارداری گمرکی  و مراحل نگهداری انواع کالا در گمرک و دسته بندی انواع مختلف انبارها بر اساس نوع کالا در گمرک اشاره داشته باشیم. تمامی این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما همراه باشید تا در خصوص نحوه نگهداری انواع کالا در گمرک نکاتی را خدمت شما مطرح سازیم.

انبارداری گمرکی چیست؟

در ابتدا باید به تعریف انبار بپردازیم. این مکانی است که می توانیم انواع مختلف کالاهای بازرگانی و البته صنعتی و همچنین برخی مواد اولیه را به همراه برخی فرآورده ها در آن نگهداری کنیم. باید در نظر داشته باشید که این روش باید بر مبنای قانون و به روش صحیح انجام شود. موارد مختلفی بر انبارداری کالا در گمرک تاثیر گذار هستند که می توانیم به نحوه ساخت و تاسیسات مورد نیاز، تنوع مربوط به کالاهای ورودی و البته میزان حجم و یا وزن مواد اشاره داشته باشیم. البته مواردی دیگر نیز هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

مورد اول انبارداری گمرکی و تزانزیت است. در خصوص موارد بعدی می توانیم به انبارهای توزیع کلی و محلی و انبارهای سازمانی و کارخانه اشاره کنیم.

مراحل نگهداری انواع کالا در گمرک

در ابتدا باید محموله و یا پذیرش کالا برای انبارداری گمرکی به انجام برسد. این مورد زمانی انجام می شود که برای تحویل کالای مربوطه یکی از موارد مربوط به اظهارنامه اجمالی و پروانه صادرات و ترانزیت و ورود موقت تزانزیت داخلی به بخش مربوطه تحویل شود.

در مرحله بعد باید در نظر داشته باشیم که برخی مکان ها نیز هستند که برای نگهداری کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که وارد گمرک شده اند. این موارد به انبار گمرکی اشاره دارند. اماکن مربوطه به صورت مسقف و غیر مستقف و محوطه ای می باشند.

در صورتی که کالای مربوطه امکان فاسد شدن نداشته باشد، بعد از تخلیه کالا، باید برای تحویل و ترخیص به مکانی دیگر برده شود و باید به این مورد نیز توجه داشته باشید. در صورتی که کالا امکان فاسد شدن داشته باشد، گمرک هیچ مسئولیتی قبول نمی کند و این مورد نیز مهم است. در حوزه نگهداری نیز تمامی موارد مرتبط با قوانین و مقرراتی می باشند که در بنادر وجود دارند و به آنها عمل می شوند.

مراحل نگهداری کالا ها در انباره ای گمرک
مراحل نگهداری کالا ها در انباره ای گمرک

مرحله بعد نیز مربوط به اخذ و بررسی اسناد همچون انواع بارنامه است. این مورد برای ورود کالا به گمرک و البته انبارهای گمرکی مورد نیاز است. این مورد باعث می شود تا مجوز رسمی برای ورود کالا به مکان مورد نظر ارائه شود. این مجوز ها شامل برخی اظهارنامه ها و فهرست کاملی از بار و محموله های ارسالی و دیگر مجوز های گمرکیاست که افراد در این زمان به آن نیاز خواهند داشت. در صورتی که کالا به انبار برسد باید تمامی موارد امنیتی نیز مورد بررسی قرار گیرند.

نحوه نگهداری کالا بر مبنای نوع کالا در گمرک

موارد خاصی وجود دارند که برای نگهداری کالا باید در گمرک مورد بررسی قرار گیرند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت:

  • اولین مورد مربوط به انبارها می باشند. در مراحل بعد می توانیم به محوطه و اسکله و بارانداز اشاره داشته باشیم.
  •  این موارد مربوط به بخش هایی است که باید برای نگهداری کالا مورد استفاده قرار گیرند. ماهیت نوع کالا نیز تعیین می کند که در چه بخشی باید از آن نگهداری به عمل آوریم. در ادامه به برخی موارد در این حوزه اشاره خواهیم داشت که باید آن را در نظر بگیریم.
  •  اولین بخش مربوط به کالاهایی معمولی است. برای این کالاها می توانیم از انباری استفاده کنیم که برای نگهداری آنها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا استفاده از تجهیزات بسیار مهم در خصوص نگهداری کالای معمولی مورد نیاز نخواهد بود.
  • دیگر موارد مربوط به کالاهای فاسد شدنی  هستند. کالاهای فاسد شدنی باید در مکان هایی نگهداری شوند که  دارای شرایط نگهداری می باشند. شرایط مربوطه بیشتر به خاطر مواردی است که باید در هنگام نگهداری از کالای مربوطه لحاظ شود.
  •   در صورتی که کالای مربوطه نیاز به سردخانه داشته باشد باید در همین مکان نگهداری شود تا فاسد نشود.
  •  در صورتی که کالا قابلیت سوختن داشته باشد باید در مکان های مناسب نگهداری شود. ساختمانی که باید کالای مربوطه در آن نگهداری شود باید دارای سیستم ضد حریق باشد. همچنین  کلیه امکانات باید وجود داشته باشند تا ما بتوانیم از بروز هر گونه آتش سوزی جلوگیری نماییم و باید به آن نیز توجه داشته باشیم. البته باید بدانید که در مرحله بعد انبارها اختصاصی هستند.
  • برخی انبارها نیز مربوط به انبارهای اختصاصی هستند. در این حالت کالاهای اختصاصی که متعلق به برخی افراد است باید در این مکان ها نگهداری شود و باید به آن توجه داشته باشید.
  • برخی دیگر مربوط به انبار متروکه است.  این مکان ها مربوط به  کالاهایی است که پس از ورود به کشور در انبارهای مربوطه باید نگهداری شوند.  در صورتی که صاحب کالا در خواست کتبی صادر کند، موافقت گمرک نیز باید باتوجه به هزینه های جانبی انجام شود.  در این حالت کالای مربوطه به مدت ۲ ماه دیگر در گمرک متوقف می شود. در صورتی که صاحب محموله نتواند در زمانی که تعیین شده آن را خارج نماید، محموله مربوطه به انبار متروکه نیز منتقل خواهد شد.
[irp posts=”4768″ ]

در خصوص انواع دیگر انبارها می توانیم به انبار قضایی و کالاهای ضبط شده و انبار کالاهای قاچاق نیز اشاره داشته باشیم.

  •  درمورد اولی محموله های مشکوک در آنجا باید بررسی شوند. در مورد دوم کالاهای فله ای باید در معرض بررسی قرار گیرند.
  • انواع دیگر انبارها مربوط به کالاهای قاچاق است. این انبارها مربوط به کالاهای قاچاق هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله ما نحوه نگهداری انواع کالا در گمرک را بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انواع مختلف انبار در این حالت می توانند برای نگهداری انواع کالا در گمرک نیز مورد استفاده قرار گیرند. البته باید در نظر داشته باشید که هزینه های مختلفی برای نگهداری انواع کالا در گمرک نیز مورد نیاز است. در صورت داشتن هر گونه سوالی با کارشناسان بیکران راه دریا تماس بگیرید.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید