About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

حمل و نقل دریایی

بزرگ‌ترین چالش‌های حمل و نقل دریایی

صنعت حمل و نقل دریایی یکی از پویاترین و پیچیده‌ترین صنایع جهان به شمار می‌رود. شناخت این چالش‌ها و ارائه راهکار برای حل آن‌ها یک چالش به نسبت بزرگ است. در سه سال گذشته با ورود ویروس کرونا تمام صنایع در سراسر صنایع را تحت تأثیر قرار داده و کل زنجیره تأمین را مختل کرده است. حمل و نقل دریایی نیز از این حیث بی‌نصیب نبوده و چالش‌های مختلفی وجود دارد که از قبل در آن وجود داشته است را پیچیده‌تر هم کرده است و حتی موجب گسترش چالش‌های جدید هم شده است. صنعت دریانوردی و کشتیرانی نقش مهمی در کل اقتصاد جهانی دارد و تقاضا و عرضه بازار را متعادل می‌کند.

فراتر از سایر چالش‌های رو به رشد این صنعت، چالش‌های موجود آن هنوز حل‌نشده است. بیشتر شرکت‌های حمل و نقل بین المللی وقتی سخن از صنعت کشتیرانی به میان می‌آید، از مشکلات موجود شکایت دارند. در این مقاله بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت کشتیرانی را از دید کارشناسان حرفه‌ای این صنعت بررسی کرده‌ایم.

۱. هزینه حمل و نقل کانتینرهای حمل و نقل

هزینه‌های حمل و نقل کانتینر به دلایل زیر در حال افزایش است:

  • ظرفیت محدود صنعت کشتیرانی
  • افزایش جریمه‌ها و قوانین دست‌وپا گیر دریایی
  • تقاضای بیشتر
  • سرمایه‌گذاری‌های فناوری و تحلیل داده
[irp posts=”4537″ ]

این موارد به‌طور چشمگیری هزینه حمل و نقل کانتینر را افزایش می‌دهد. در این میان، افزایش تعرفه‌های گمرکی و عدم ترخیص کانتینرها در گمرک یکی از مهمترین مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی است. بیش از ۴۰ درصد از متخصصان لجستیک در کار های روزانه خود درگیر قوانین و توجه به جریمه‌های حمل کالا هستند.

حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی
  1. ورود کالاهای زیاد به‌طور دستی

متخصصان تدارکات حمل و نقل دریایی هنوز هم با پارهایی که به‌طور دستی در فرایند حمل و نقل قرار می‌گیرند، مواجه می‌شوند. بیش از ۵۰ ٪ کارشناسان این حوزه این نوع ورودی‌های روزانه را موارد چالش‌برانگیز برای عملیات معمولی واردات/صادرات تعریف می‌کنند.

  1. دقت داده‌ها

قابلیت اطمینان یا ETA یک چالش مهم برای هر نوع صنعت است. هنگامی‌که دیجیتال‌سازی وارد حمل و نقل دریایی شد، حامل‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ۳pl توانسته‌اند خود را با آن منعطف و داده‌های خود را با آن منطبق کنند. اما این داده‌ها اغلب به دلیل عدم وجود داده‌های استاندارد بین حامل‌ها و حتی در خود فرایند حمل و نقل دچار نقصان می‌شوند.

۴. عدم اطمینان زیاد

این روزها حمل و نقل بین المللی سطح بالایی از عدم اطمینان را تجربه می‌کند که موارد زیر در آن دخیل هستند:

  • نرخ‌های بالاتر
  • قابلیت اطمینان برنامه‌های حمل و نقل
  • عدم دریافت داده درست از فضاهای موجود در کشتی‌ها و کانتینرها

این عدم اطمینان با بحران همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر شده است. بیش از ۴۰ ٪ از متخصصان لجستیک می‌گویند که قابلیت اطمینان برنامه، یافتن کانتینرهای مناسب موجود و تأمین فضای کشتی‌ها به موارد بسیار چالش‌برانگیز برای آن‌ها است.

مدیریت حمل و نقل دریایی
مدیریت حمل و نقل دریایی

۵. هماهنگی با شرکت‌های حمل و نقل

هماهنگی با شرکای تجاری نیز یکی از چالش‌ها است. به‌طور متوسط، شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بزرگ خود دارای چندین زیرمجموعه حمل و نقل هستند که همه از نرم‌افزار و داده‌های مختلف استفاده می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای که مجله Buyco در سال ۲۰۲۱ انجام‌شده است، ۵۲ درصد از افراد و شرکت‌ها با بیش از ۲ شرکت حمل و نقل همکاری می‌کنند.

علاوه بر این، حامل‌ها نیز از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های منفرد خود باعث ایجاد ذخیره‌های داده‌ای شده و شرکای تجاری قادر به اشتراک‌گذاری اطلاعات در لحظه نیستند. این عدم هماهنگی در خطوط کشتیرانی، نوعی عدم ساختاری استاندارد ایجاد کرده و باعث می‌شود در مدیریت عملیات روزانه هزینه‌ها و مشکلات اضافی افزایش یابد.

۶. عدم پیگیری در زمان واقعی در حمل و نقل دریایی

متخصصان لجستیک در ردیابی کانتینرهای حمل و نقل در این حوزه دچار مشکل هستند. بیش از ۶۰ ٪ از متخصصان لجستیک، با ردیابی کانتینرها و کشتی‌ها مشکل دارند. علت این مسئله نیز به دلیل استانداردهای مختلفی است که شرکت‌های حامل‌ها برای تعیین زمان فرایند حمل و نقل دریایی استفاده می‌کنند.

با توجه به چالش‌های موجود و آینده صنعت حمل و نقل دریایی، راهکار مقابله با این چالش‌ها، پذیرش دیجیتالی شدن فرایندهای حمل و نقل دریایی است. این کار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا دیدگاه نزدیک‌تری با شرکت‌های حمل و نقل بین المللی داشته، زمان واقعی تدارکات را پیگیری، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در داده‌ها و مستندات حمل و نقل کمترین خطا را داشته باشند. دیجیتالی شدن با داشتن شفافیت و دید در سیستم به شرکت‌های حمل و نقل دریایی کمک می‌کند تا رضایتمندی مشتریان خود را نیز بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید