About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

تدارکات طرف سوم

تدارکات طرف سوم یا ۳PL به چه معناست؟

تدارکات طرف سوم (شخص ثالت) یا ۳PL موقعیتی است که در آن یک شرکت همزمان با نظارت روی زنجیره تأمین، حمل و نقل و تدارکات خود را به شرکت دیگری برون سپاری و واگذار می کند.

در واقع ۳PL جزئیات زنجیره تأمین را مدیریت و به شرکت های لجستیک شخص ثانویه یا ۲PL برون سپاری می کند. سپس خدمات ثانویه لازم مانند بسته بندی، خدمات گمرکی و حمل و نقل را به آن اضافه می کند.

اصطلاح لجستیک طرف سوم اغلب به جای انجام سفارش استفاده می شود. شرکت های لچستیک طرف سوم گستره کاملی از خدمات را ارائه می دهند. این خدمات شامل انبارداری، پردازش سفارش و ارسال و دریافت کالا است. گاهی اوقات این نوع شرکت ها خدمات بیشتری را به مشتریان خود ارائه می دهند بسیاری که می تواند شامل پشتیبانی مشتری، برگشت کالا و سفارشی سازی آن باشد.

مدل کسب و کار ۳PL رایج ترین نوع شرکت تدارکات برون سپاری محسوب می شوند. البته انواع دیگری از این فرایند مانند ۴PL و ۵PL وجود دارد، اما تا حد زیادی اکثر شرکت های بزرگ و کوچک به ۳PL علاقه مند هستند.

شرکت هایی که خدمات ۳PL ارائه می دهند بسیاری از خدمات مشابه شرکت های انجام سفارش را ارائه می دهند. این خدمات عبارتند از:

  • انبارداری
  • مدیریت موجودی کالا
  • ارسال و دریافت کالا
  • حمل و نقل باری FTL و LTL
  • چینش و بسته بندی کالا
  • سفارشی سازی
  • لجستیک معکوس یا بازگشت کالا

مبانی لجستیک طرف سوم (۳PL)

ارائه دهندگان تدارکات طرف سوم، مدیریت حمل و نقل ورودی و خروجی کالا و همچنین انبارداری را برای مشتریان خود بر عهده دارند. اکثر شرکت های ۳PL دارای فضای انبار هستند یا آن را برای مشتریان خود اجاره می کنند. این نوع شرکت ها معمولاً مالک ناوگان حمل و نقل مثل کامیون یا کشتی نیستند اما برای حمل و نقل کالا با سایر شرکت های حمل و نقل قرارداد می بندند.

در واقع ۳PL به این واقعیت اشاره می کند که مشتری انجام سفارش خود را برون سپاری می کند. در این فرایند شما مالک انبار های کالا یا وسایل حمل و نقل نیستید. در عوض، این فضا برای محصولات چندین شرکت در نظر گرفته می شود. کارمندان انبار محصولات مشتریان را دریافت کرده و در انبار نگه داری می کنند. سپس کالا ها را از قفسه های انبار برای تکمیل سفارشات انتخاب می و آنها را برای حمل و نقل ایمن بسته بندی می کنند. یک شرکت ۳PL برای تحویل سفارشات به مشتریان با اپراتورهای مختلفی کار می کند.

تدارکات طرف سوم
انبار شرکت های تدارکات طرف سوم

انبارهای یک شرکت لجستیک طرف سوم به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر سرعت و کارایی را داشته باشند. با رشد تجارت و کالاهای شما، این شرکت ها می توانند حجم اضافی کار را تحمل کنند. با تکیه بر این شرکت ها شما می توانید ظرفیت تجاری خود را بدون استخدام نیروی اضافی افزایش دهید.

یک شرکت ۳PL می تواند با ارائه خدمات متنوع هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل کالا را کاهش داده و به شما کمک می کند تا از تجربه و تمرکز بیشتری بهره مند شوید.

به بیان دیگر شرکت های ۳PL پیوند حیاتی بین عملیات تولید و مشتریان شما هستند. حمل و نقل کالای درست و با اطمینان موجب خوشحالی و رضایت مشتریان و البته رشد کسب و کار شما می شود.

مزایای تدارکات طرف سوم لجستیک

این مدل عملیاتی مزایای متعددی دارد، از جمله:

کاهش هزینه های حمل و نقل کالا

برون سپاری تدارکات به یک ارائه دهنده ۳PL می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به جای اینکه برای کالا، انبار و وسایل حمل و نقل اختصاصی و کارکنان اختصاصی داشته باشید، یک ارائه دهنده ۳PL می تواند این خدمات را با هزینه کمتر برای شما انجام دهد. علاوه بر این، این شرکت ها به دلیل داشتن روابط طولانی مدت با اپراتورهای حمل و نقل و سرویس کالا قیمت های پایین تری و فضای کانتینر را در فصول اختصاصی برای شما تضمین کنند.

[irp posts=”4000″ name=”هزینه های حمل و نقل بین المللی”]

تخصیص زمان و منابع به فعالیت های تجاری مهمتر

استفاده از مدل کسب‌وکارهای سنتی برای حمل و نقل کالا همیشه سازنده‌ترین مدل ها به شمار نمی روند. به خصوص برای کسب و کار های کوچک و استارتاپ ها کوچک تجارت الکترونیک صادق است. بسیاری از شرکت‌های تجاری در این سال ها توانسته‌اند فعالیت‌های خود را هر چند در حد تولید و بسته بندی یک بند کفش هم که باشد، با این کار گسترش دهند. خدمات لجستیک طرف سوم به شما این امکان را می دهد که روی مهمترین جنبه های توسعه کسب و کارتان با متخصصان امر شریک شوید و روی بازاریابی، رشد و رضایت مشتری بیشتر تمرکز کنید.

نرخ پایین تر قیمت تمام شده کالا:

با خریدن کالاها به صورت عمده و انبار کردن آنها هزینه های شما کمتر و حاشیه سود شما بیشتر می شود.

انعطاف پذیری بیشتر در تأمین محصول:

با استفاده از مدل ۳PL می توانید به روش های آسانتری محصولات را از بیش از یک تولید کننده تهیه کنید. با انبار کردن این کالاها، سفارش‌هایی که شامل محصولاتی از چندین تامین‌کننده هستند می‌توانند در یک مرسوله ارسال شوند. این کار موجب صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل می شود.

کنترل بیشتر بر عملیات لجستیکی با تدارکات طرف سوم:

با ایجاد شریک در انجام سفارشات به طور مؤثر تری می توانید خدماتی را که مشتریان شما انتظار دارند ارائه دهید.

تدارکات طرف سوم و حمل و نقل کالا
تدارکات طرف سوم و حمل و نقل کالا

انجام سریعتر سفارشات و حمل و نقل کالاها:

با انتخاب خدمات تدارکات طرف سوم که حاوی انبار های بزرگ کالا هستند، کالاها به سرعت تحویل مشتریان داده می شود.

برگشت آسانتر کالا ها: شرکت های تدارکات طرف سومی که محصولات شما را ارسال کرده اند، می توانند به جای شما به مشتری خدمات ارائه دهد و هرگونه بازگشت کالایی را به طور یکپارچه پردازش و بررسی کنند. این امر موجب بهبود رضایت مشتری شده و به شما امکان می دهد تا محصولات را سریعاً به موجودی انبار بازگردانید.

خدمات ۳PL در مقابل ۴PL

هنگامی که ارائه دهندگان خدمات ۳PL هر یک از خدمات قراردادی خود را برون سپاری می کنند، به یک ارائه دهنده خدمات ۴PL تبدیل می شوند. برای مثال یک ناشر کتاب، اگر بسته بندی و وزن و حمل و نقل کتابهای خود را به شرکت های دیگر واگذار کند، آنگاه به یک ارائه دهنده ۴PL تبدیل می شود.

برخی از متخصصان شرکت های تدارکات طرف سوم را به عنوان سرویس های برون سپاری خاص می بینند. در مقابل ارائه دهندگان ۴PL بر خدمات در کل زنجیره تأمین نظارت می کنند. در واقع شرکت های ۴PL یک نقطه تماس بین شرکت های ۳PL هستند و فعالیت‌های مختلف آنها را انتخاب و مدیریت می‌کنند.

تفاوت خدمات ۳PL با خدمات حمل و نقل

خدمات حمل و نقل و ۳PL ممکن است مشابه یکدیگر باشند، اما با هم تفاوت های قابل توجهی دارند. شرکت های ۳PL عوض به عنوان رابط بین شرکت مشتری و شرکت های حمل و نقل عمل می کند. شرکت های فورواردر هستند که برای قیمت‌ها مذاکره، بهترین روش‌های حمل و نقل را تعیین و مسیرهای حمل و نقل اقتصادی را ایجاد می‌کند. در مقابل شرکت های ۳PL طیف وسیع تری از خدمات را در مقایسه با فورواردرها انجام می دهند.

همچنین، یک شرکت تدارکات طرف سوم مسئولیت کالاها یا خدماتی را که حمل می‌شود بر عهده می‌گیرد، در حالی که شرکت حمل‌ و نقل احتمالاً فقط به عنوان یک واسطه خدمات ارائه می دهد. در صورت وجود هر گونه سوالی با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید