About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

انواع کانتینر

۱۱ کانتینر رایج در دنیا

حدود ۹۰ درصد از محموله های جهانی توسط کشتی ها جابه جا می شود. برای جانمایی چنین حجم بزرگی از کالا، انواع مختلفی از کانتینرهای حمل و نقل به وجود آمده اند که هر کدام برای اهداف متفاوتی  مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله ۱۱ نوع رایج کانتینرهای حمل و نقل و راهکارهای وزن کردن و بلند کردن آنها روی شاسی را مورد بررسی قرار داده ایم. با بیکران راه دریا همراه باشید.

کانتینر عمومی ( General Purpose)

کانتینر عمومی یا کانتینر خشک، کانتینرهای حمل و نقل کاملاً محصور هستند که از عناصرجوی آب و هوا محافظت می شوند.  که شامل سقف، دیوارهای جانبی و کف از جنس محکم هستند. کانتینرهای خشک جزء رایج ترین نوع کانتینرند و به همین دلیل برای بارگیری انواع محموله های معمولی استفاده می شوند. علاوه بر این، کانتینرهای عمومی می‌توانند برای حمل انواع خاصی از محموله‌های مایع یا فله خشک سازگار شوند، مثلا مخازن لاینر یا فلکسی داشته باشند.

سکویی با دیوارهای دو سویه (Flat Rack)

کانتینر flat rack
کانتینر flat rack

این کانتینر ساده دارای دیواره های جمع شونده است. این  دیواره ها قابلیت تا شدن دارند و می توان آنها را در یک سکوی صاف قرار داد. دیوارهای انتهایی به اندازه کافی پایدار هستند تا محموله ها ایمن بمانند. کانتینر سکویی برای حمل و نقل کالاهای بزرگ مانند ماشین آلات سنگین، وسایل نقلیه در مسیر، قرقره های بزرگ و مصالح ساختمانی ایده آل هستند. برخی از کانتینرهای سکویی حتی برای حمل ۴۵ تن بار به کار می روند.

کانتینر رو باز

یک کانتینر با سقف باز است که سقف  آن می تواند به طور کامل جدا شود. این  نوع محفظه ها برای محموله هایی که ارتفاع بیش از حد دارند و نمی توانند به راحتی بارگیری شوند، مناسب است، مثل ماشین آلات شاسی بلند یا سایر محصولات حجیم که جابجایی و بارگیری آنها فقط با جرثقیل یا پل نورد قابل اجرا است.

کانتینر دو در

این نوع دارای  دو در ابتدا و انتهای بدنه هستند  و با نام “کانتینر تونلی” نیز شناخته می شود. کانتینرهای دو در برای بارگیری و تخلیه سریع کالاها بسیار مفیدند و فضای وسیع تری را برای کالاهایی مانند قطعات فولادی ایجاد می کنند. هر دو مجموعه از درها دارای قفل یکسان و اتصالات محکم برای محافظت از محموله در برابر عوامل مختلف هستند.

کانتینر ارتفاع بلند

این نوع کانتینر ها از نظر ساختار مشابه کانتینرهای عمومی هستند، اما ارتفاع آنها حدود ۱ فوت ( حدود سی سانتی متر) بلندتر است. این محفظه ها در اندازه های ۴۰ و گاه ۴۵ اینچی هستند و برای محموله هایی با ظرفیت کمی بیشتر مناسبند. اکثر کانتینرهای  ارتفاع بلند دارای یک فرورفتگی در کف انتهای جلویی شان هستند تا بتوان آنها را پایینتر در شاسی قرار داد.

انواع کانتینر برای حمل و نقل

کانتینر یک طرف باز

این نوع کانتینر ها بسیار شبیه به کانتینرهای حمل و نقل معمولی هستند، منتهی در آنها می تواند به طور کامل از کناره باز شود. این ویژگی دسترسی بسیار گسترده تری را فراهم کرده که بارگیری و تخلیه را آسان می کند. این کانتینر ها معمولاً در ۲۰ و ۴۰ فوتی عرضه می شوند و فضای کافی را برای محموله هایی که نمی توانند از درهای معمولی عبور کنند، دارند.

کانتینر های یخچالی ISO (ISO REEFER)

این نوع کانتینر ها برای حمل و نقل محموله های حساس به دما که فاسد شدنی  هستند مانند گوشت، میوه و سبزیجات استفاده می شود. کانتینر های یخچالی برای تنظیم دما به موتورهای خارجی متکی است. ISO REEFER ها معمولاً در ۲۰ و ۴۰ فوتی عرضه شده و از نوه فولاد Cor-ten ساخته می شوند.

کانتینرهای عایق

مانند کانتینر های یخچالی، یک کانتینر عایق دارای یک کنترلگر دما است که امکان می دهد تا دماهای بالاتری را تحمل کنند. آنها به یک کمپرسور مکانیکی برای خنک کردن یا گرم کردن هوای داخل محفظه مجهز هستند. این کانتینرهای عایق معمولاً از یک فلاسک خلاء درست مشاب فلاسک های چای تشکیل شده اند. به این ترتیب می توان از آنها برای حمل و نقل طولانی مدت محموله هایی همچون غذا، دارو، اعضای پیوندی، خون، مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی استفاده کرد.

کانتینر های نیم قد

این نوع کانتینر برای حمل و نقل محموله های سنگین و متراکم مانند زغال سنگ و سنگ طراحی شده. از این کانتینر ها بیشتر در صنعت معدن استفاده می شود. کانتینر های نیم قد مرکز ثقل پایینی دارند در نتیجه بهتر می‌توانند بارهای سنگین را حمل کنند، در محیط‌ های ناهموار صنعتی مقاومت بالایی داشته و برای بارگیری و تخلیه آسان هستند.

کانتینر های تانکی

کانتینر تانکی
کانتینر تانکی

کانتینرهای مخزنی یا تانکی از فولاد مستحکم و مواد ضد خوردگی ساخته شده اند و  برای حمل و نقل و حفاظت طولانی مدت مایعات مناسب هستند. محدوده حجم قابل حمل این کانتینر ها حداقل ۸۰  و حداکثر ۹۵ درصد است تا هنگام حمل و نقل موج ایجاد نکنند و همچنین فضای کافی برای انبساط حرارتی مایعات داشته باشند.

کانتینر های تعویضی (SWAP BODY)

بدنه  این کانتینر ها قابلیت تعویض دارند و برای حمل جاده ای و راه آهن استفاده می شود.  این کانتینر ها را بیشتر در حمل  و نقل های اروپایی مشاهده می کنید. به دلیل قابلیت تعویض بدنه برای حمل محموله های متنوع بسیار مفید هستند. از انجایی که اتصالات گوشه مستحکمی ندارند تنها برای حمل و نقل زمینی مناسب اند نه دریایی.

بسته به نوع محموله، نحوه حمل و نقل، مبدا و مقصد، انتخاب بهترین نوع کانتینر می تواند حمل و نقل را آسانتر کرده و در کاهش هزینه ها نیز کمک کند.

منابع:

www.bansarchina.com/shipping-container-guide