About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

FOB در حمل و نقل دریایی

FOB در صنعت حمل و نقل دریایی

اصطلاح FOB که مخفف عبارت Free On Board است به معنای تحویل در عرشه کشتی است و یکی از پرکاربردترین شرایط حمل و نقل دریاست. در بازرگانی بین‌المللی FOB قراردادی است که در آن فروشنده متعهد به پرداخت تمام هزینه های حمل و نقل تا زمانی که کالاها در عرشه کشتی در بندر خروجی قرار بگیرند است.

بر اساس مدل FOB، تأمین کننده تنها تا زمانی مسئولیت کالا را بر عهده دارد که به دست شرکت حمل و نقل دریایی خریدار نرسیده باشد. پس از رسیدن کالا به محل تعیین شده، مسئولیت کامل کالا به عهده خریدار خواهد بود.

FOB به چه معناست؟

FOB یک Incoterm است که در هنگام حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. مدل FOB بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که فروشنده کالا به راحتی به حمل و نقل دریایی دسترسی داشته باشد.

FOB به معنای تحویل کالا به شرکت حمل و نقل دریایی و خریدار است. پس از قرار گرفتن کالا در کشتی، این خریدار است که تمامی هزینه های حمل و نقل دریایی را متقبل می شود. به بیان دیگر، با استفاده از FOB، تأمین کننده کالای شما را به بندر مبدأ ارسال و پس از قرار گرفتن کالا در کشتی، مسئولیت کالا از این نقطه به عهده شما خواهد بود. شرایط حمل و نقل FOB یکی از پرکاربردترین قوانین برای واردات کالا از چین به ایران است.

[irp posts=”4537″ name=”چگونه هزینه حمل و نقل دریایی را محاسبه کنیم؟”]

انواع FOB در حمل و نقل دریایی

FOB به دو نوع تقسیم می شود:

  • FOB مبدأ: در این نوع فوب مسئولیت ها و تعهدات تأمین کننده پس از خروج کالا از بندر به خریدار منتقل می شود.
  • FOB مقصد: در این قرارداد مسئولیت کالا به محض رسیدن به بندر مقصد به خریدار واگذار می شود.

قوانین FOB Incoterms (Free On Board) سومین و آخرین قانون در قوانین F است. این قانون برای فروشندگان و خریداران مهمتر از قانون FAS تلقی می شود چرا که در این مدل فروشنده کالا را در کشتی بارگذاری و تحویل خریدار می دهد. با انجام این کار، فروشنده بارنامه خود را دریافت می کند و باید بارنامه را در اختیار شرکت خریدار قرار دهد. این سند به درخواست خریدار ایجاد شده و فروشنده باید آن را تحویل خریدار دهد.

قوانین FOB اغلب در کالاهای فله استفاده می شود. این قوانین اغلب با پسوندهایی مانند “STOWED” یا “STOWED and TRIMMED” همراه است. این پسوند ها نشان دهد که محموله به درستی در کشتی بارگیری، تراز و ایمن شده است.

اصطلاح FOB در حمل و نقل دریایی
اصطلاح FOB در حمل و نقل دریایی

مزایای FOB در حمل و نقل دریایی

اینکوترم FOB به هر دوی تأمین کنندگان و خریدان کالا کمک شایانی می کند، مثل:

  • در کنار مشخص کردن مسئولیت هر دو طرف معامله ، به آنها امکان می دهد با توحه به شرایط خود کنترل بیشتری را روی کالاهای خود داشته باشید.
  • موجب می شود تا خریدار بیشترین کنترل را روی تدارکات و هزینه حمل و نقل و نحوه انتخاب روش های حمل و نقل داشته باشد.
  • با کنترل روی روش حمل و نقل و هزینه FOB Incoterms می تواند مقرون به صرفه ترین روش برای حمل و نقل دریایی باشد.
  • FOB همچنین به خریدار امکان می دهد تا با انتخاب یک نوع حمل و نقل بار فرآیند حمل و نقل را ساده و احتمال خطا در فرآیند حمل و نقل را کاهش دهد.
  • FOB به فروشندگان و تأمین کنندگان کالا امکان می دهد تا پس از خروج کالا از محل فروشنده یا مبدأ فروش کامل در نظر گرفته شود.

ویژگی های کلیدی FOB

  • محل تحویل: تحویل کالا توسط فروشنده زمانی به اتمام می رسد که کالا در پایانه یا بندر در تاریخ و زمانی که خریدار آن را مشخص کرده در کشتی بارگیری شود.
  • محل انتقال ریسک: طبق قوانین FOB در قراردادهای فروش بین المللی، زمانی که کالا در کشتی بارگیری می شود، ریسک حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار منتقل می شود.
  • روش حمل و نقل: FOB فقط برای حمل و نقل دریایی و خطوط کانالی آبی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد
  • ترخیص کالا از گمرک: مانند قوانین FAS – فروشندگان و تأمین کنندگان کالا مسئول انجام مراحل ترخیص هستند. اظهارنامه گمرکی واردات و ترخیص کالا از گمرک هنگام ترانزیت کالا به مقصد به عهده خریدار است.
  • بیمه حمل و نقل: هیچ یک از قوانین موجود در قانون گروه F، خریداران و فروشندگان را ملزم به بیمه کردن کالا در برابر خطر آسیب و مفقود شدن در هنگام تحویل و حمل و نقل نمی کند.

 

انتخاب یک شرکت حمل و نقل دریایی فورواردر مناسب می تواند استرس را از فرآیند حمل و نقل با FOB خارج کند. شرکت حمل و نقل بین المللی فورواردر تمام خدمات حمل و نقل و فرآیند واردات کالا را برای خریداران پوشش می دهد. از انتخاب کانتینر مناسب، مسیر ترانزیت و بندر، انبارداری گرفته تا امور گمرکی و تحویل کالا بر عهده این شرکت ها خواهد بود. اگر با یک شرکت باربری کار می‌کنید، آنها می‌توانند هزینه‌های واردات را به سطوح SKU تقسیم کنند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید