About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

کانتینرهای حمل و نقل

۱۵ واقعیت جالب درباره کانتینرهای حمل و نقل

کانتینرهای حمل و نقل فقط جعبه های فلزی خسته کننده و زمخت نیستند. همه ما به شکلی با حمل و نقل کانتینری مواجه شده ایم. کانتینر ها نقش مهمی در حمل و نقل بین المللی دارند. آنها در پشت کامیون ها، در بنادر و انبارهای کالا زیاد به چشم می خورند.

ما فهرستی از چند حقیقت جالب در مورد کانتینرهای حمل و نقل را برای شما تهیه کرده ایم. بیایید ببینیم چه قدر با این حقایق آشنا هستید و کدام یک را بیشتر دوست دارید.

نکته هایی درباره کانتینر های حمل و نقل

۱- مخترع کانتینر مالکوم مک لین است.

مالکوم مک لین برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ کانتینرهای حمل و نقل را ساخت. او می خواست روش کارآمدتری برای حمل و نقل به جای سبک فله ای که در آن زمان رایج بود پیدا کند. حمل و نقل کانتینری او انقلاب بزرگی در صنعت حمل و نقل ایجاد کرد.

مخترع حمل و نقل کانتینری
مخترع حمل و نقل کانتینری

مالکوم حق اختراع خود را به صورت رایگان به دیگران واگذار کرد تا همگی بتوانند از آن استفاده کنند.

۲- جابه جایی ۲۰ میلیون کانتینر در هر لحظه

در هر لحظه، حدود ۲۰ میلیون کانتینر در حمل و نقل دریایی با کشتی ها جابه جا می شود. می بینید؟ حمل و نقل کانتینری از حمل و نقل افراد در حال پیشی گرفتن است.

۳- چه قدر اجاره ای، چه قدر مالکیت؟

فقط حدود ۵۰ درصد از تمام کانتینر های حمل و نقل متعلق به شرکت های حمل و نقل اهستند. بقیه آنها اجاره ای هستند که معمولا بین یک سال تا ده سال به شرکت ها اجاره داده می شوند.

۴- حمل کالاهای حساس به دما

محموله های حساس به دما در کانتینر های یخچالی ISO (ISO REEFER) جابجا می شوند. این کانتینر ها محفظه های بسته ای هستند که می توانند دما را حفظ کنند. یک واقعیت جالب در مورد کانتینرهای یخچالی این است که هوای خنک ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل طراحی بدنه خاصشان قادرند تا دمای کالاها را ثابت نگه داشته و هوای داخل را در گردش نگه دارند.

[irp posts=”3062″ name=”11 کانتینر رایج در دنیا”]

۵- واحد استاندارد کانتینر TEU است.

کانتینرهای حمل و نقل دارای اندازه های استاندارد هستند (۲۰ فوت) که به آن TEU می گویند. هر TEU معادل ۲۰ فوت است.

حجم و اندازه کانتینرهای حمل و نقل

۶- حجم کانتینر

یک کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی ۱۱۷۰ فوت مکعب (حدود ۳۳ متر مکعب / ۳۳ هزار لیتر) حجم دارد. یک کانتینر ۴۰ فوتی ۲۷۰۰ فوت مکعب ظرفیت دارد.

۷- چقدر موز در چند کانتینر؟

برای حمل و نقل ۷۴۵ میلیون موز به حدود ۱۵۰۰۰ کانتینر نیاز داریم. همه ۱۵۰۰۰ کانتینر را می توان در یک کشتی کانتینری بزرگ بارگیری کرد. اما اینکه چه تعداد عنکبوت در آن همه موز پنهان شده اند را نمی دانیم!

۸- ردیابی کانتینر های حمل و نقل

تنها خطوط کشتیرانی ای که همه کانتینرهای آن مجهز به GPS است، خطوط کشتیرانی مرسک (Maersk) است. این شرکت کشتیرانی روی همه ۲۷۰۰۰ کانتینر خود دستگاه رد یاب دارد. البته این بدان معنا نیست که شما اصلاً نمی توانید بقیه کانتینر ها را ردیابی کنید.

۹- ردیابی دستی

در حمل و نقل بین المللی به هر کانتینر حمل و نقل تجاری یک کد اختصاص داده می شود در واقع همه کانتینر ها دارای شماره پلاک ثبتی هستند که شامل کد ۴ رقمی مالکیت و کد ۶ رقمی کانتینر است . برای مثال حرف U به معنای “کانتینر باری است. با استفاده از این برچسب شناسایی، می توانید موقعیت کانتینر را در حین حرکت در سراسر جهان ردیابی کنید.

پلاک و کد شناسایی کانتینرهای حمل و نقل
کد شناسایی کانتینرهای حمل و نقل

۱۰- کانتینر ها هم Made in china هستند؟

خوب، بله!حدود ۹۷ درصد از تمام کانتینرهای حمل و نقل در چین ساخته می شوند. آن هم به دو دلیل عمده. یکی، نیروی کار ارزان و پایین بودن هزینه نهایی ساخت و دوم از آنجایی که تعداد زیادی از محصولات جهان را چین صادر می کند، تولید کانتینر و حمل کالا در آنجا بسیار مقرون به صرفه تر است و زمان آن را کاهش می دهد.

۱۱- دوام بالا

در صورت مراقبت مناسب، کانتینرهای حمل و نقل می توانند به راحتی بیش از ۳۰ سال دوام بیاورند. خوب است بدانید که کانتینره ای ۴۰ فوتی بیشتر از ۲۰ فوتی ها دوام می‌آورند، زیرا همیشه تا حد مجازشان بسته بندی نمی‌شوند.

۱۲- قابلیت تغییر کاربری

کانتینرهای حمل و نقل آنقدر بادوام هستند که پس از پایان کارشان در حمل و نقل بین المللی، دور انداختن آنها بی معنی است. امروزه کانتینرهای مستعمل را تغییر کاربری می دهند.

برای مثال از آنها به عنوان استخر، فروشگاه سرراهی، کلینیک و کانکس های امدادرسانی در بلایای طبیعی، کلاس های درس و حتی ساخت بناهای بزرگتر (مثل ورزشگاه ۹۷۴ قطر) استفاده می شود.

[irp posts=”4346″ name=”کانتینرهای حمل و نقل بین المللی در جام جهانی قطر”]

۱۳- کانتینرهای بدون بازرسی

با اینکه هر روز تعداد زیادی کانتینر در حمل و نقل بین المللی جابجا می شوند، اما همه آنها همیشه به درستی بررسی نمی شوند. تخمین زده می شود که فقط ۲ تا ۱۰ درصد محموله های کانتینری مورد بازرسی قرار می گیرند.

۱۴- گم شدن در دریا

هر ساله کشتی های باربری برخی از کانتینرهای خود را به دلیل آب و هوای بد یا تصادف در دریا گم می کنند. کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند سالانه ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مورد کانتینر در دریا از بین می رود.

۱۵- کانتینر ها هم غرق می شوند؟

کانتینرهایی که از کشتی به داخل آب می افتند همیشه غرق نمی شوند. اکثر آنها روی آب شناور می مانند اما درست زیر سطح آب. به این معنی که برای کشتی های بادبانی قابل مشاهده نیستند.

خوب، امیدواریم که این واقعایت ها، اطلاعات شما را برای جستجوی کانتینر مناسب کالایتان و نیازهای حمل و نقل خود تغییر دهد. در صورت نیاز به طیف وسیعی از خدمات حمل و نقل و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منابع:

www.philspace.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید