About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

سفارش کارتینگ در حمل و نقل دریایی

سفارش کارتینگ در حمل و نقل دریایی

سفارش کارتینگ (Carting Order) که به آن بلیت حمل نیز گفته می‌شود، نوعی سند حمل و نقل است. این سند به نوعی اجازه ورود کالا به بندر در حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود. سفارش کارتینگ یک سند کنترلی است که در شبه‌قاره هند برای تنظیم جابه‌جایی کالا به بندر و سوله اسکله طراحی شده است.

هنگام انتقال کالا از انبار به محوطه بندر، سفارش کارتینگ معمولاً توسط یک شرکت حمل‌ونقل دریایی یا کارگزار تسویه و حمل و نقل (C&F) به نمایندگی از صادرکننده کالا تهیه می‌شود. این سند حاوی اطلاعات حیاتی حمل و نقل دریایی کالا است.

زمانی که کشتی وارد اسکله شده و آماده تخلیه بار می‌شود، دستورالعمل‌های کارتینگ از سوی معاون مدیر حمل و نقل دریایی به سرپرست سوله و بازرس داده می‌شود تا کالا به انبار اسکله وارد شود.

پس از تحویل فیزیکی کالا، عامل حمل و نقل بین المللی، سفارش کارتینگ را به بازرس حمل و نقل ورودی تقدیم می‌کند تا به دفتر بارانداز ارسال می‌شود.

کالا برای ذخیره‌سازی به فضای موجود در سوله (محل ذخیره موقتی که محموله قبل از بارگیری در کشتی در آن نگهداری می‌شود) بستگی دارد. تمام سفارش‌های کارتینگ تأیید شده با علامت “Please Pass” و تمام سفارش‌های کارتینگ رد شده با علامت “Rejected” مشخص می‌شوند.

سفارش کارتینگ شامل چه اطلاعاتی است؟

بلیت کارتینگ حاوی اطلاعات مهمی مانند شماره قبض حمل و نقل، بندر بارگیری، بندر تخلیه، جزئیات نماینده C&F، و سایر جزئیات مربوط به حمل و نقل دریایی کالا است:

  • شماره قبض حمل و نقل: از طرف سیستم EDI ارائه می‌شود. این قبض یک شماره شناسایی منحصر به فرد است که به عنوان یک مرجع برای سفارش کارتینگ در نظر گرفته می‌شود.
  • بندر بارگیری: بندری که محموله در آن دریافت و در کشتی مورد نظر بارگیری می‌شود.
  • بندر تخلیه: بندر تخلیه یا بندر مقصدی که در آن کالا تخلیه می‌شود
  • جزئیات محموله: حاوی جزئیاتی در مورد کالا مانند توضیحات، مقدار، وزن و حجم.
  • جزئیات نماینده C&F: حاوی نام و آدرس شرکت تسویه و شرکت حمل و نقل بین المللی که دستور کارتینگ را صادر می‌کند.
  • نام کشتی و سفر: نام کشتی و شماره حمل و نقل دریایی اختصاص داده شده به آن.
  • تاریخ و امضا: نام و امضای شخصی از شرکت C&F که دستور کارتینگ را صادر کرده و تاریخ صدور آن در سفارس ثبت می‌شود.

چه کسی سفارش کارتینگ را صادر می‌کند؟

از آنجایی که دستور کارتینگ سندی است که درخواست دسترسی به کالا در بندر (به ویژه سوله) را می‌دهد، معمولاً توسط نماینده C&F فرستنده کالا صادر می‌شود. این سند زمانی ارسال می‌شود که کالا از انبار فرستنده برداشته شده و در بندر وارد می‌شود.

چه زمانی carting order قابل قبول نیست؟

بدون سفارش کارتینگ، محموله نمی‌تواند وارد بندر شده و به طور موقت در سوله اختصاصی قبل از بارگیری در کشتی نگهداری شود. دو دلیل اصلی برای رد شدن کارتینگ چیت‌ها در حمل و نقل دریایی وجود دارد:

اطلاعات حمل و نقل کالا نادرست است

یکی از رایج‌ترین دلایل رد شدن سفارش کارتینگ وجود اطلاعات نادرست در چیت کارتینگ است. درج دقیق جزئیاتی مانند شماره قبض حمل و نقل، جزئیات روش حمل و نقل دریایی و اطلاعات کالا بسیار مهم است چرا که همه این اطلاعات توسط بازرس بندرگاه تأیید می‌شود.

زمان ارسال نادرست کالا

سفارش‌های کارتینگ پیش‌نیاز ورود کالا به بندر و نگهداری موقت آن در سوله بارانداز است؛ بنابراین، سفارش کارتینگ باید پس از تعیین اسکله توسط معاون مدیر و قبل از ورود محموله به کشتی ارائه شود.

سفارش کارتینگ نوعی سند ترخیص کالا است که توسط گمرک برای بارگیری محموله یا حمل بار پس از ترخیص واردات کالا داده می‌شود. این سند در بندر تخلیه یا زمانی که از کالا استفاده کنید یا آن را بازگردانید، از اهمیت بالایی برخورد است.

منبع:

www.freightcourse.com

دیدگاهتان را بنویسید