About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

انواع حمل و نقل دریایی

۵ نوع متداول حمل و نقل دریایی

کسب و کار ها برای حمل و جا به جایی کالاهای خود معمولاً از حمل و نقل دریایی و هوایی استفاده می کنند. با اینکه حمل و نقل هوایی با هواپیما به طور کلی سریع ترین روش محسوب می شود اما حمل و نقل دریایی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر است. حمل و نقل دریایی انواع مختلفی دارد تا با انتخاب مناسب کالاهای شما با اطمینان و ایمن حمل شوند.

پنج نوع متداول حمل و نقل دریایی کالا را در این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم:

 

۱. Roll On/Roll Off یا RoRo

در این نوع حمل و نقل دریایی که معمولاً به آن «RoRo» نیز می گویند، اغلب وسایل نقلیه جا به جا می شوند. برای بارگیری وسایل نقلیه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که وسیله نقلیه را تا محل بار انداز کشتی و اسکله بیاورید. پس از رسیدن کشتی به مقصد، به سادگی وسیله نقلیه را از کشتی خارج می کنید. در صورت حمل و نقل وسایل نقلیه به خارج از کشور، این نوع حمل و نقل دریایی بسیار کارآمد و آسان است.

حمل و نقل دریایی RORO
حمل و نقل  RORO / حمل و نقل وسایل نقلیه با کشتی

۲. کشتی های باری

کشتی های باری در اندازه های مختلفی تولید می شوند و می توانند انواع کالا را به راحتی جا به جا کنند. برخی از کشتی‌ های باری دارای تجهیزات برودتی مثل سردخانه‌ های تخصصی برای حمل و نگهداری کالاهای فاسدشدنی هستند. کشتی‌ های باربری برای بارگیری و تخلیه بار از روش های اختصاصی مختلفی استفاده می کنند. بنابراین اگر قصد جا به جایی کالاهایی را دارید که شکننده و یا با ارزش هستند برای اطمینان از ایمن ماندن کالا در حین حمل، حتما با یک شرکت حمل و نقل دریایی معتبر مشورت کنید.

[irp posts=”3610″ name=”بزرگترین کشتی باربری جهان”]

۳. حمل و نقل دریایی فله ای

بر خلاف کشتی های باری که کالاها به صورت کانتینری در آن قرار می گیرند، در حمل و نقل فله ای خبری از کانتینر نیست. به جای بارگیری در کانتینر، این کالا ها مستقیماً در انبار کشتی بارگیری می شود.

کالا های فله را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • فله ای مایع: گازمایع و مشتقات نفتی LNG (گاز طبیعی مایع شده). کشتی های فله مایع معمولاً به عنوان تانکر های نفت کش شناخته می شوند.
  • فله ای خشک: به طیف گسترده ای از مواد مانند زغال سنگ، سنگ آهن، غلات، بوکسیت، شن و ماسه اطلاق می شود.

حمل و نقل فله ای

۴. بارج یا شناور

این حمل و نقل در واقع شناور هایی هستند که به پشت کشتی وصل شده تا فضای بیشتری برای حمل بار ایجاد شوند. این نوع شناور ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین می‌توانید اندازه‌ شناوری را انتخاب کنید که بر اساس نوع و حجم کالای شما بهترین کارایی را داشته باشد.. کشتی‌های باربری روزانه از شناور استفاده می‌کنند. اگر یک قایق یا شناور اضافی در پشت یک کشتی باری مشاهده کردید، به احتمال زیاد شناور است.

 

۵. حمل و نقل دریایی تانکری

اگر نیاز به حمل و نقل انواع مایعات یا گاز دارید، بهترین انتخاب حمل و نقل تانکری است. شرکت هایی که در صنعت نفت فعالیت دارند اغلب از این کشتی ها برای انتقال ایمن میعانات نفتی استفاده می کنند. اندازه این کشتی ها متفاوت است و برخی از کشتی های تانکری بزرگ تا ۶۴۰ متر طول دارند! برای حمل مایعات و گازها در سطح بین المللی، باید از تانکر های ایمن و مطابق با استاندارد های حمل و نقل بین المللی استفاده کنید.

 

هر کالا برای حمل و نقل بین اللمی خود بسته به نوع و حجم آن نیاز به استفاده از حمل و نقل دریایی تخصصی دارند. برخی از کالاها به صورت کانتینری و برخی از آنها نیز نیاز به تانکرهای بزرگ برای جا به جایی دارند. برای انتخاب مناسب روش حمل و نقل دریایی کالای خود با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید