About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

انواع حمل و نقل بین المللی

 خدمات حمل و نقل بین المللی FCL و LCL

FCL و LCL دو نمونه متداول از روش های حمل و نقل دریایی است که به آن pier/House نیز گفته می شود. در این نوع حمل و نقل بین المللی کالا ها در داخل کانتینر قرار گرفته و به مقصد ارسال می شود. دریافت کننده این نوع حمل و نقل می تواند در قالب یک نفره یا چند گروه باشد. در حمل و نقل FCL/LCL کالاها در بدو ورود به بندر مقصد، جدا سازی می شوند و سپس در اختیار گیرندگان مختلف قرار می گیرند.

FCL مخفف عبارت (Full Container Load) و LCL نیز مخفف عبارت (Less than Container Load) است که به ترتیب به معنای بار کامل کانتینری و کمتر از بار کانتینری است.

حمل و نقل بین المللی FCL/LCL از دو نوع حمل و نقل کانتینری استفاده می کند:

  • FCL یا حمل کانتینر به صورت دربست: در این نوع حمل و نقل کالاهای مشتری در کانتینرهای مهم و موم شده حمل می شود.
  • LCL یا حمل و نقل خرده بار: از آنجایی که کالاهای مشتری تمام حجم کانتینر را به خود اختصاص نمی دهد، کالاهای چندین مشتری در یک کانتینر قرار می گیرند.

معیاب و مزایای حمل و نقل FCL و LCL

انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی از نظر اقتصادی بسیار مهم است، چرا که هدف یک کسب و کار باید به حداقل رساندن هزینه حمل و نقل و تسریع آن باشد. به عنوان مثال، در صورتی که حجم کالای ارسالی از یک کانتینر (کمتر از ۱۵ متر مکعب) کمتر باشد، انتخاب حمل و نقل LCL باعث صرفه جویی در هزینه می شود. این نوع حمل و نقل دریایی با ارسال کالاهای کم حجم به دفعات بیشتر موجب صرفه جویی بیشتر نیز می شود.

حمل و نقل FCL به طور کلی ارزان تر از روش LCL است. در روش FCL فرایند حمل و نقل از پیچیدگی کمتری برخوردار است. از آنجایی که در این روش نیازی به گروهع بندی کالاها و تفکیک در مقصد نیست، تحویل کالا به مشتری در آن سریعتر صورت می پذیرد. قیمت روش FCL بسته به عملکرد فضای موجود در کشتی ها متغیر است.

[irp posts=”4000″ name=”هزینه های حمل و نقل بین المللی”]

با تمام مزایای این روش های حمل و نقل امنیت کالا ها نیز باید در نظر گرفته شود. حمل و نقل LCL عملیات بارگیری/تخلیه گروه کالاها می تواند باعث آسیب، گم شدن یا سرقت آنها شود. مشتریانی که خواستار حمل و نقل ایمن هستند حمل و نقل FCL را ترجیح می دهند. در این روش حمل و نقل شامل بار فله تفکیک سازی نشده و کانتینر پس از بارگیری اولیه مهر و موم شده و تا رسیدن به مقصد باز نخواهد شد.

حمل و نقل بین المللی دریایی

الزامات و تجهیزات مورد نیاز در حمل و نقل FCL/LCL

  • کانتینرهای مورد استفاده در این حمل و نقل ها دارای مشخصات استاندارد ISO یعنی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوتی هستند.
  • صورتحساب مشتری بر اساس مقدار حجم کالا و حجم کشتی محاسبه می شود.
  • مشتری می تواند برای ارسال کالای خود به یک شرکت حمل و نقل بین المللی مراجعه کند. کارشناس مربوطه با توجه به نوع کالای مشتری کارآمدترین روش های مختلف حمل و نقل بین المللی را پیشنهاد داده و مسئولیت گروه بندی و جداسازی، گمرک، الزامات حمل و نقل دریایی و تمام تشریفات را مدیریت می کند.
[irp posts=”3062″ name=”11 کانتینر رایج در دنیا”]

مراحل مختلف حمل و نقل FCL و LCL

فرض کنید یک شرکت ایرانی مایل است محصولات تولیدی خود را به کشور چین ارسال کند تا در چندین سوپرمارکت فروخته شوند. پس از مشورت با شرکت حمل و نقل و خدمات آن، حمل و نقل FCL/LCL برای او انتخاب می شود. مراحل دریافت و تحویل کالای این شرکت به صورت زیر خواهد بود:

  1. کالا ها بسته بندی شده و با کامیون به بندر مبدا حمل می شود.
  2. کالاها با توجه به قوانین گمرک مربوطه ترخیص می شود.
  3. کالاها از کامیون تخلیه و سپس در کانتینرهای مورد نظر بارگیری می شوند.
  4. کانتینر روی کشتی باری بارگیری می شود.
  5. کشتی باری به بندر مقصد در چین می رسد.
  6. در بندر مقصد کانتینر تخلیه و با توجه به گمرک مقصد مورد بررسی قرار می گیرد.
  7. کانتینر باز و کالاها با توجه به گیرندگان مختلف تفکیک می شوند.
  8. کالاها با کامیون به سوپرمارکت های مختلف تحویل داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید