About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

تدارکات طرف چهارم

تدارکات طرف چهارم یا خدمات ۴PL چیست؟

تدارکات طرف چهارم با نام های ارائه دهندگان لجستیک پیشرو یا ۴PL شناخته می شود. در این مدل، فرایند تولید و نظارت بر زنجیره تأمین را برون سپاری می کند. شرکت هایی که این خدمات به آنها برون سپاری می شود، شرکت های ۴PL نام دارند.

یک ارائه دهنده خدمات ۴PL با چندین شرکت با مدل ۲PL و ۳PL شریک است. به بیان دیگر شرکت های ۴PL شرکت های وابسته به خود را بدون نظارت مشتری مدیریت می کند.

زمانی که از خدمات یک شرکت تدارکات طرف چهارم استفاده می کنید، این شرکت ها آنها از یک شرکت خارجی و واسطه می خواهند تا مسئولیت تمام جوانب زنجیره تامین را بر عهده بگیرند. خدمات تدارکات طرف چهارم شامل تمام مواردی اسک که توسط یک ارائه دهنده تدارکات طرف سوم ارائه می شود. علاوه بر این، ارائه‌دهنده ۴PL می‌تواند استراتژی های لجستیک، مدیریت پروژه، تجزیه و تحلیل عملکرد حامل، استراتژی‌های تأمین کالا و خدمات دیگر را نیز برای شما ارائه دهد.

با استفاده از خدمات تدارکات طرف چهارم می توانید فرآیندهای لجستیکی پیچیده خود را در یک پلت فرم با دید، دقت و شفافیت هزینه ای بیشتری رصد و بررسی کنید و آنها را به فرایند های ساده تری برگردانید.

مزایای خدمات لجستیک طرف چهارم یا ۴PL

شراکت با یک ارائه دهنده لجستیک ۴PL مزایای زیر را به همراه دارد:

  • یک انتخاب عالی برای شرکت هایی با زنجیره تأمین پیچیده یا گسترده است. چرا که با تقسیم و برون سپاری کارها، سازمان می تواند روی اهداف بالاتر خود تمرکز کند.
  • استفاده از یک ۴PL با تجربه و فناوری، فرصت بیشتری را برای بهبود کارایی زنجیره تأمین کالاها و خدمات ایجاد می کند .
  • تدارکات طرف چهارم انعطاف پذیرتر از یک ۳PL یا خود سازمان است: دلیل این مزیت این است که اغلب این شرکت ها مالکیت وسایل نقلیه حمل و نقل بین المللی و تاسیسات انبار را برون سپاری می کنند.
  • شرکت های ۴PL به جای اتکا به دارایی های مشتریان، مناسب ترین تأمین کننده را برای نیازهای مشتریان شما انتخاب می کنند.

در نهایت، کار با یک ارائه‌دهنده ۴PL می‌تواند به شما آرامش خاطر بدهد زیرا بدانید زنجیره تامین شما در دست یک ارائه‌دهنده مجرب است. به جای مدیریت چندین شریک، ۴PL می تواند به عنوان یک نقطه تماس واحد برای زنجیره تامین شما عمل کند.

خدمات تدارکات طرف چهارم در حمل و نقل بین المللی
خدمات تدارکات طرف چهارم در حمل و نقل بین المللی

معایب ۴PL

از معایب قابل مشهود در استفاده از مدل ۴PL برای کسب و کارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روی فرآیند تدارکات و تکمیل محصولات و کالا ها کمترین کنترل صورت می پذیرد. البته از سوی دیگر این ویژگی برای کسب‌وکارهایی که افراد در آن متخصص نیستند، می تواند سودمند باشد.
  • برای شرکت‌های کوچکتر و استارت‌آپ‌ها گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست، زیرا خدماتی که این نوع شرکت ها به مشتریان ارائه می دهند معمولا قیمت بالاتری دارند.

خدمات بین ۳PL، ۴PL و ۵PL چه تفاوتی با هم دارند

در مجموع، تفاوت بین ۳PL، ۴PL و ۵PL در سطح یکپارچگی و مشارکت در زنجیره تأمین مشتری است. یک شرکت ۳PL سفارشات فرستنده و گیرنده کالا را انجام دهد. یک شرکت ۴PL روی انجام سفارشات، یافتن بهترین راهکار و بهبود های زنجیره تأمین تمرکز کرده و یک شرکت با مدل ۵PL تمام جنبه ها و فرایند های زنجیره تأمین را مدیریت می کند.

اما بزرگترین تفاوت بین شرکت های تدارکات طرف سوم و چهارم این است که یک شرکت ۳PL روی بخشی از تدارکات یک تجارت نظارت کرده و شرکت ۴PL فقط به عنوان یک نقطه تماس بین سازمان و کل سیستم زنجیره تامین تمرکز می کند. یک شرکت ۳PL اصلی می تواند با ایجاد چند عنصر نظارتی برای مشتریان مختلف یک مدل ۴PL را تشکیل دهد.

شرکت های با مدل ۴PL در زمینه مدیریت زنجیره تأمین به دلیل گستردگی شبکه، ارتباطات سازمانی و ارائه راهکارهای متنوع، کارایی بهتری از خود نشان می دهند ارائه دهد، این به دلیل شبکه گسترده، اتصالات و تجربه راه حل های زنجیره تامین است. همین امر به شما فرصت بیشتری برای تمرکز روی خدمات و محصول می دهد، زیرا پیچیدگی زنجیره تامین از بین می رود. دقت داشته باشید که هیچ کدام از مدل های تدارکات چه از نوع ۳PL و نه ۴PL نسبت به هم برتری ندارند، بلکه این نیاز سازمان شماست که مشخص می کند کدام نوع مدل برای سازمان شما بهره وری بالاتری دارد.

[irp posts=”4462″ name=”۱۰ چیز مهم درباره حمل و نقل بین‌المللی کالا”]

چه به دنبال سرمایه گذاری در حوزه های خاصی با خدمات لجستیکی خاص باشید و چه به دنبال بازسازی کل زنجیره تامین خود باشید، انتخاب بین ۳PL یا ۴PL بستگی به نوع و اهداف سازمان شما دارد.

خلاصه

در یک مدل تدارکات طرف چهارم یا ۴PL، یک کسب و کار مدیریت فعالیت‌های لجستیک و اجرای خود در سراسر زنجیره تأمین را برون سپاری می‌کند. شرکت های ارائه دهند ۴PL معمولاً به فرایند ها و مدیریت استراتژیک بیشتری در زنجیره تأمین برخوردار هستند. با استفاده از این مدل به طور کلی تمام عملیات لجستیکی شرکت برون سپاری می شود.

مهم نیست که قصد دارید در چه سطحی از خدمات ارائه دهنده لجستیک بهره مند شوید، در هر سطح می بایست به دنبال شرکتی باشید که به آن اعتماد کنید. ارائه خدمات حمل و نقل لجستیکی باید بر اساس اعتماد، اطمینان و ارتباطات ساخته شود. ما در بیکران راه دریا اطمینان حاصل می کنیم که  خدمات حمل و نقل بین المللی با هر نیاز زنجیره تامین مشتریان منطبق باشد. با ما تماس بگیرید.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید