About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

فانوس دریایی و حمل و نقل دریایی

نقش فانوس های دریایی در حمل و نقل دریایی

در گذشته، از آتش برای کمک به هدایت و رفت و آمد کشتی ها در شب استفاده می شد؛ تا اینکه فانوس های دریایی جایگزین آتش شدند. برعکس فانوس های دریایی مدرن که به عنوان یک اخطار به کشتی ها استفاده می شوند، فانوس های قدیمی نشانگر ورود به بندرگاه بودند. بنابراین، فانوس های دریایی نقش مهمی را در حمل و نقل دریایی ایفا می کردند. در این مقاله، تعدادی از زیباترین و قدیمی ترین فانوس های دریایی جهان را به شما معرفی می کنیم.

منظور از فانوس دریایی چیست؟

“فانوس دریایی” یه برج یا هر نوع سازه ای گفته می شود که شامل یک چراغ (فانوس) برای علامت دادن یا راهنمایی کشتی ها در دریاست. فانوس های دریایی از گذشته تا به امروز، نقش مهمی در حمل و نقل دریایی ایفا می کند و در شکل ها و سایزهای مختلفی یافت می شوند. معمولا، فانوس های دریایی در جزیره، ساحل یا در وسط بندرگاه های شلوغ قرار دارند.

کاربرد فانوس دریایی
نقش فانوس های دریایی در دریا

کاربردهای فانوس دریایی در حمل و نقل دریایی

– هشدار به دریانوردان به منظور عدم برخورد به سنگ، تپه و غیره

– هدایت کشتی ها در داخل بندرگاه و خروج ایمن از آن

 قدیمی ترین فانوس های دریایی جهان

فانوس دریایی اسکندریه (برج فاروس)

فانوس دریایی فاروس

– کشور: مصر

– سال ساخت: ۲۸۰- ۲۴۷ پیش از میلاد

– ارتفاع: ۱۲۰ – ۱۳۷ متر

“برج فاروس” به عنوان قدیمی ترین فانوس دریایی جهان شناخته می شود. ساخت این برج، بعد از مرگ الکساندر کبیر شروع شد. حدودا ۱۲ سال طول کشید تا این برج کامل شود و به عنوان نمونه اولیه فانوس های دریایی در سال های آتی شناخته شود. این برج به عنوان یکی از ۷ عجایب باستانی جهان و همچنین، بلندترین ساختاری شناخته می شود که توسط انسان درست شده است. این فانوس دریایی بخاطر زمین لرزه های متعدد آسیب زیادی دیده است.

برج هرکول

برج هرکول
برج هرکول

– کشور: اسپانیا

– ساال ساخت: قرن دوم

– ارتفاع: ۵۷ متر

ممکن است “برج هرکول” توسط امپراطور رومی به نام “تراجان” ساخته شده باشد. این برج، بین سال های ۱۷۸- ۱۷۹۱ بازسازی شد و امروزه، این برج بنای تاریخی ملی اسپانیا به شمار می آید و از سال ۲۰۰۹ هم نام آن در میراث حهانی یونسکو ثبت شده است.

فانوس دریایی جنوا

فانوس دریایی جنوا
فانوس دریایی جنوا در ایتالیا

– کشور: ایتالیا

– سال ساخت: ۱۱۲۸

– ارتفاع:  ۷۶ متر

فانوسی دریایی جنوا که “لانترن” هم نامیبده می شود، به عنوان نمادی از تاریخ جنوا شناخته می شود. البته، فانوس دریایی فعلی در سال ۱۵۴۳ مورد بازسازی قرار گرفته است. فانوس دریایی اصلی چندین بار به دلیل جنگ های مختلف تخریب شد.

فانوس دریایی هوک

فانوس دریایی هوک در حمل و نقل دریایی
فانوس دریایی هوک در حمل و نقل دریایی

– کشور: ایرلند

– سال ساخت: ۱۲۰۱- ۱۲۴۰

– ارتفاع: ۳۵ متر

فانوس دریایی هوک به این دلیل ساخته شد که کشتی ها بتوانند با ایمنی کامل به بندر جدید (New Ross) برسند. این فانوس دریای از سنگ آهک ساخته شده است و سازه اولیه آن هم هنوز سالم و دست نخورده است.

فانوس دریتی کوپو

فنوس دریایی دریتی کوپو
فانوس دریایی دریتی کوپو

– کشور: استونیا

– سال ساخت: ۱۵۳۱

– ارتفاع: ۳۶ متر

ایده ساخت فانوس دریایی کوپو به قبل از سل ۱۴۹۰ برمی گردد، زیرا مهم ترین خط کشتیرانی شرق- غربی در دریای بالتیک قرار داشت؛ یعنی درست در جایی که این برج ساخته شد. این فانوس دریایی بخاطر آتش سوزی، مجددا بازسازی شد.

زیباترین فانوس های دریایی جهان

فانوس پورت لند هد لایت

– موقعیت: شهر کیپ الیزابت در ایالت مین، آمریکا

یکی از زیباترین فانوس های دریایی در ایالت متحده آمریکا قرار دارد. فانوس دریایی پورت لند هد لایت بیش از ۲۰۰ سال پیش ساخته شده است. این فانوس، یکی از بهترین جاذبه های پورت لند به شمار می آید و اولین فانوس دریایی است که از لامپی ساخته شده است که با سوزاندن روغن نهنگ کار می کند. این فانوس در قسمت ورودی کانال سابق کشتیرانی و در پورت لند هاربر قرار دارد.

فانوس دریایی کیپ هاتراس

نقش فانوس دریایی کیپ هاتراس در حملو  نقل دریایی
فانوس کیپ هاتراس

– موقعیت: بوکستون، کارولینای شمالی

تقریبا ۱.۲۵ میلیون آجر برای ساخت فانوس دریایی کیپ هاتراس استفاده شده است. در طول ۵۰۰ سال گذشته، بیش از ۲۰۰۰ کشتی در این منطقه خسارت بار آوردند و به همین دلیل فانوس دریایی کیپ هاتراس ساخته شد. این فانوس دریایی در فاصله حدودا ۲۰ مایلی از دریا قرار دارد.

فانوس فلگوئیراس

– موقعیت: پرتغال

فانوس دریایی فلگوئیراس در بالای اسکله فلگوئیراس در موج شکن شمالی قرار دارد که در آن، رودخانه Douro وارد آتلانتیک می شود. این فانوس دریایی از سال ۲۰۰۹ غیرفعال بوده است و به طور مکرر، توسط طوفان آسیب می دید.

فانوس ها کاربردهای زیادی در حمل و نقل دریایی دارند؛ از هدایت کشتی ها در تاریکی شب گرفته تا تامین امنیت و جلوگیری از خطرات. فانوس های زیبایی در سرتاسر جهان وجود دارد که سالانه، گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. قدیمی ترین فانوس دنیا هم برج فاروس است که برج هرکول و فانوس دریایی جنوا بعد از آن ساخته شده اند. حمل و نقل دریایی با خطرات زیادی همراه است که خوشبختانه، فانوس دریایی از بروز چنین خطراتی کاسته است.

دیدگاهتان را بنویسید