About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

تلکس ریلیز در حمل و نقل بین المللی

مفهوم تلکس ریلیز در حمل و نقل بین المللی

تلکس ریلیز (Telex Release) یک پیام است که نماینده یا شرکت حمل و نقل بین المللی از مبدأ ارسال کالا به دفتر مقصد گمرک ارسال می‌کند. تلکس ریلیز همچنین می‌تواند نشانگر تسلیم بارنامه اصلی یا OBL توسط فرستنده کالا نیز باشد.

تاریخچه تلکس ریلیز در حمل و نقل بین المللی

کلمه تلکس (Telex) از عبارت Telegraph Exchange Service که به معنای خدمات تبادل تلگراف است برگرفته شده است. این سرویس از دستگاه تلگراف برای ارسال پیام استفاده می‌کرد. از خدمات تلکس برای تسهیل مکالمات انفرادی به طور همزمان با شخصی در آن سوی دنیا استفاده می‌شد. از تلکس می‌توان برای ارسال پیام‌های پیش نویس نیز استفاده کرد.

در دهه‌های گذشته، تلکس یکی از محبوب‌ترین وسایل ارتباطی میان کشتی‌ها در حمل و نقل بین المللی دریایی بود. به همین خاطر تلکس به عنوان پیشرو ارتباط ایمیلی در نظر گرفته می‌شود. از این رو کلمه تلکس برای بارنامه‌ها و دستورالعمل‌های ترخیص که از طریق ایمیل ارسال و به‌روزرسانی می‌شوند، ماندگار شده است.

تلکس ریلیز با بارنامه چه فرقی دارد؟

تلکس ریلیز این امکان را می‌دهد که گیرنده، کالا را بدون نیاز به حضور فیزیکی بارنامه اصلی آن آزاد کند. این امر نشان دهنده ارزش بالای تلکس ریلیز در کنار بارنامه اصلی است.

در صورتی که OBL یا بارنامه کالا نتواند در موئد مقرر به مقصد برای ترخیص کالا ارسال شود، استفاده از تلکس ریلیز به فرستنده و گیرنده امکان می‌دهد تا بدون تحمل متحمل هزینه‌های دپوی کالا در انبار، کالاها را دریافت کنند. استفاده از نسخه تلکس ریلیز موجب صرفه جویی در هزینه‌های پستی به خصوص زمانی که پرداخت از سوی خریدار تضمین شده باشد، می‌شود. تلکس ریلیز پیامی است که دستورالعمل‌های حمل و نقل کالا را از بندر حمل به بندر تخلیه می‌رساند.

تلکس ریلیز در کشتیرانی
تلکس ریلیز در کشتیرانی

به خاطر داشته باشید تلکس ریلیز فقط زمانی صادر می‌شود که بارنامه اصلی از نظر فیزیکی مورد نیاز نباشد.

OBL یا بارنامه اصلی چیست؟

OBL (original bill of lading) یک بارنامه کاغذی فیزیکی است که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی حامل برای مشتری/فرستنده در بندر مبدأ صادر می‌شود. به بیان دیگر از نظر فنی هیچ سندی با عنوان “بارنامه اصلی” وجود ندارد. در عوض از بارنامه سفارش یا بارنامه مستقیم استفاده می‌شود.

در بارنامه مستقیم بارنامه به نام گیرنده کالا ایجاد می‌شود. محموله‌ای که بارنامه مستقیم دارد را نمی‌توان به گیرنده‌ای غیر از آنچه در سند ذکر شده است ارجاع داد. بارنامه مستقیم، سندی از قرارداد حمل و دریافت کالا در نظر گرفته می‌شود.

در بارنامه سفارش در قالب اصلی سفارش کالا صادر ایجاد می‌شود. بارنامه سفارش به دلیل ظهرنویسی در بارنامه قابل معامله و قابل انتقال به شخص دیگر است.

بارنامه‌های سفارش و مستقیم، همان بارنامه اصلی هستند. فرستنده کالا در صورت صلاح می‌تواند از OBL صرف نظر کرده و به جای آن از تلکس ریلیز استفاده کند.

بارنامه دریایی یا Seaway چیست؟

بارنامه Seaway بارنامه‌ای است که به نام گیرنده کالا صادر می‌شود – اما بارنامه اصلی کالا محسوب نمی‌شوند. بارنامه دریایی مانند بارنامه مستقیم، قابل معامله و انتقال و تأیید بارنامه اصلی نیست و به عنوان سند مالکیت عمل نمی‌کند، بلکه فقط به عنوان یک مدرک دال بر وجود قرارداد میان حامل و گیرنده کالا است.

بارنامه Seaway مرتبط با بارنامه اصلی و انتشار تلکس نیست، بلکه به عنوان یک عامل و مربوط به «اکسپرس ریلیز» است و سرعت ترخیص کالا را افزایش می‌دهد.

تفاوت بین تلکس ریلیز (Telex Release) و اکسپرس ریلیز (Express Release)

تفاوت قابل توجه این دو نوع بارنامه این است که برای تلکس ریلیز، یک OBL فیزیکی (بارنامه اصلی) صادر، چاپ و تسلیم می‌شود اما برای اکسپرس ریلیز هیچ بارنامه اصلی وجود ندارد.

چه زمانی یک فرستنده/صادرکننده تقاضای تلکس ریلیز می‌کند؟

  • هنگامی که گیرنده کالا در مقصد، دفتر همتای فرستنده است و هیچ قراردادی بین طرفتن اعلام نشده است – بنابراین، نیازی به بارنامه اصلی در مقصد نیست.
  • زمانی که فرستنده تمام اسناد کالا و بارنامه را به موقع بررسی و ارسال نکرده و کشتی حامل کالای مورد نظر در آستانه رسیدن به محل است یا به مقصد رسیده است و بارنامه اصلی به موقع به دست گیرنده نمی‌رسد. در این میان ممکن است گیرنده هزینه‌های انبار کالا را متحمل شود.
  • و مورد کمیاب دیگر زمانی است که اپراتور NVOCC از خطوط کشتیرانی تلکس ریلیز درخواست می‌کند. این کار به نماینده کالا کمک می‌کند تا بارنامه را برای مشتری خود صادر کند.

 

تلکس ریلیز یک اصطلاح در حمل و نقل بین المللی کالا است که برای ترخیص محموله در یک بندر به کار می‌رود. تلکس ریلیز زمانی صادر می‌شود که بارنامه اصلی در بندر دیگری تسلیم شده باشد. اگرچه هنوز از آن به عنوان نسخه تلکس یاد می‌شود، اما امروزه از طریق ایمیل ارسال و بخش عادی از حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود. درباره ترخیص کالا می‌توانید با تیم حرفه‌ای ما مشورت کنید.

 

منبع:

www.tradefinanceglobal.com

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید