About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

کانتینر متعلق به فرستنده در حمل و نقل بین المللی

کانتینر متعلق به فرستنده (SOC) در حمل و نقل بین المللی

هدر حمل و نقل بین المللی، وقتی خریداران و فروشندگان از کانتینر مخصوص به خود استفاده کنند، به این وضعیت “کانتینر متعلق به فرستنده” گفته می شود. کانتینر متعلق به فرستنده در زبان انگلیسی “Shipper Owned Container” نامیده می شود که با حروف اختصاری SOC نشان داده می شود. مقاله امروز ما هم به کانتینر متعلق به فرستنده اختصاص دارد و تلاش کرده ایم تا به زبانی ساده در مورد این اصطلاح رایج در حمل و نقل بین المللی، توضیحاتی را برای شما ارائه بدهیم.

منظور از گواهی کانتینر متعلق به فرستنده چیست؟

برای اینکه از کانتینر متعلق به فرستنده در واردات و یا صادرات محموله استفاده شود، لازم است کانتینر دارای گواهی باشد. هدف از داشتن گواهی این است که در طی یک سری ارزیابی ها تایید شود تا کانتینر برای حمل با کشتی متاسب باشد. بعد از دریافت گواهی بازرسی، اگر محموله مناسب باشد، کانتینر “لوح تاییدیه ایمنی” (CSC) را دریافت می کند.

درست مانند گواهی بازرسی، هر کانتینری باید دارای شماره ثبت شده هم داشته باشد. در واقع، کانتینر با این شماره ثبت شده شناسایی می شود. معمولا شماره هر کانتینر ترکببی از ۷ عدد و ۴ حروف است که در آن سه حرف اول، نشان دهنده هویت صاحب کانتینر و حرف چهارم هم بیانگر کد گروه محصولات است.

مزایای کانتینر متعلق به فرستنده در حمل و نقل بین المللی

در حمل و نقل بین المللی، کانتینر متعلق به فرستنده مزایای زیادی را به دنبال دارد؛ از جمله:

– امکان پس انداز پول بیشتر: وقتی کانتینر متعلق به فرستنده باشد، دیگر لازم نیست هزینه زیادی را بابت اجاره روزانه کانتینر به حامل بپردازید؛ بنابراین، می توانید پول بیشتری را پس انداز کنید.

– عدم پرداخت هزینه های سنگین مالیاتی: اگر خالی کردن و برگشت کانتینر در زمان بیشتری انجام شود، شرکت های حمل و نقل مالیات بیشتری را به شکل خسارت و توقیف دریافت می کنند. معمولا، شرکت ها زمان مشخصی را برای تحویل و بازگشت کانتینرها مشخص می کنند. این هزینه ها بر روی هزینه نهایی حمل و نقل تاثیر زیادی می گذارند. می توان گفت که شاید ۲۰ برابر ارزش یک کانتیتر باشد. بنابراین، اگر محموله های شما از خصوصیات متعددی برخوردار است و یا مقصد نهایی در نقطه بسیار دوری قرار دارد، کانتینر متعلق به شما پیشنهاد می شود تا از این هزینه ها جلوگیری شود.

– امکان کنترل بیشتر محموله: در کانتینر متعلق به فرستنده، هر دو طرف (هم فرستنده و هم گیرنده) می توانند کنترل بیشتری بر روی محموله داشته باشند.

کانتینر متعلق به فرستنده
کانتینر متعلق به فرستنده

معایب کانتینر متعلق به فرستنده (SOC)

کانتینر متعلق به فرستنده در کنار مزایایی که در حمل و نقل بین المللی دارد، از یک سری معایب هم برخوردار است؛ مثل:

– تعمیر و نگهداری از کانتینر به صرف وقت و زمان نیاز دارد.

– اگر نمی خواهید محموله از طریق حمل و نقل دریایی حمل شود، باید مکانی برای نگهداری از کانتینر پیدا کنید.

– حتما باید مدارک ضروری را در ارتباط با کانتینر جمع آوری کنید تا ثابت شود که کانتینر برای حمل با کشتی، مناسب است.

 

مثالی از کانتینر SOC

برای درک بهتر “کانتینر متعلق به فرستنده”، می خواهیم یک مثال برایتان بزنیم:

فرض کنید که شما قصد دارید برای بررسی زمین شناختی به نقطه دوردستی از آفریقای جنوبی سفر کنید و به تجهیزات سنگین، ژنراتور، وسایل برپایی اردو و غیره نیاز دارید. برای حمل همه این وسایل و تجهیزات هم به کانتینر نیاز دارید. بر اساس اطلاعاتی که کسب کرده اید، ۴ روز طول می کشد تا محموله در نزدیک ترین بندرگاه خالی شود. از آن بندر هم حدودا ۷ روز طول می کشد تا کانتینر به نقطه مورد نظر حمل شود. سپس، ۲ روز دیگر هم طول می کشد تا کانتینر خالی شود و باز هم ۷ روز طول می کشد تا دوباره به بندرگاه فرستاده شود. در کل، ۲۰ روز طول می کشد تا کانتینر خالی به محوطه کانتینرها برگردد!

شرکت حمل و نقل هم تنها به شما ۷ روز فرصت می دهد و در این ۷ روز از پرداخت مالیات و خسارت معاف هستید. مبلغ خسارت هم ۱۵۰ دلار برای هر روز تعیین شده است؛ بنابراین، مجبور می شوید ۱۹۵۰ دلار بابت خسارت پرداخت کنید.

اگر کانتینر داشته باشید، می توانید به راحتی از خرج های اضافه و اینهمه دردسر جلوگیری کنید. دیگر نگران حمل و برگشت تجهیزات خودتان به یک نقطه دوردست نیستید.

نتیجه

اگر شما به طور منظم به تجارت بین المللی مشغول هستید و تامین کنندگان شما هم در نقاط دوردستی قرار دارند، بنابراین، استفاده از کانتینر متعلق به فرستنده می تواند مزایای زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. عدم پرداخت هزینه های سنگین مالیاتی هم یکی از مزایای مهم کانتینر متعلق به فرستنده در حوزه حمل و نقل بین المللی است. آیا شما هم قصد دارید کالاهایی را از کشورهای دیگر وارد یا صادر کنید؟ نظر شما در مورد کانتینر متعلق به فرستنده چیست؟ آیا کانتینر متعلق به فرستنده را به کانتینر متعلق به حامل ترجیح می دهید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید