About Us

ما بنیان گذاران بیکران راه دریا همواره بر این باور بوده و هستیم، که بالاترین ارزشی که می توان به صاحبان کالای تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای هدیه کرد، آسودگی خیالی است که تنها با خلق اعتماد و اطمینان در ذهن او متولد می شود.

Contact Us

مجله بیکران راه دریا

VGM در حمل و نقل بین المللی

جرم ناخالص تأیید شده (VGM) در حمل و نقل بین المللی

با ارائه اصلاحیه SOLAS (ایمنی زندگی در دریا) در مقررات توزین کانتینرها از ژوئیه سال ۲۰۱۶، تنها در صورتی اجازه بارگیری کانتینرهای بسته بدی شده در بنادر تجاری حمل و نقل بین المللی صادر خواهد شد که تأییدیه جرم ناخالص (VGM) این کانتینرها از سوی فرستنده به حامل ­های اقیانوسی یا پایانه­ های بنادر ارائه شده باشد. این تأییدیه باید متعلق به قبل از تاریخ قطع لیست بار باشد.

قانون جدید، برای افزایش ایمنی دریایی و کاهش خطرات موجود برای محموله ­های دریایی، کارکنان فعال در حوزه حمل و نقل کانتینری و زنجیره تأمین حمل و نقل دریایی، توسط IMO (سازمان بین المللی دریانوردی) به تصویب رسید.

محاسبه جرم ناخالص تأیید شده

VGM (جرم ناخالص تأیید شده) درواقع تمام وزن محموله (وزن کانتینر+ مهاربند+ وزن الوار) را در بر می گیرد. طبق قوانین SOLAS، ارائه VGM در قالب یک سند حمل و نقل و یا بخشی از دستورالعمل حمل و نقل، قبل از بارگیری کشتی امری الزامی است.

روش­های تأیید جرم ناخالص

روش های تعیین VGM
روش های تعیین VGM

فرستنده بار موظف است تا قبل از بارگیری محموله در کشتی ­ها، VGM آن­ها را با یکی از روش ­های توزین استاندارد ارائه شده کنترل نمایند. در ادامه به بررسی این دو روش خواهیم پرداخت.

  • روش اول

الزام به وزن کردن محموله پس از بسته بندی در کانتینر.

  • روش دوم

الزام به توزین محموله و کانتینر به صورت مجزا و اضافه کردن آن به وزن تمام محتویات درون کانتینر، درست مشابه موارد ثبت شده بر روی درب کانتینر. این روش برای محموله هایی نظیر غلات، آهن­ آلات و موارد مشابه قابل اجرا نیست. ارائه مجوز و توزین چنین  محموله هایی به عهده مسئولین محلی خواهد بود.

چگونه VGM می­ تواند روی حمل و نقل بین المللی تأثیرگذار باشد؟

تأثیر بر فرستنده

طبق مقررات جدید، فرستنده محموله موظف است جرم ناخالصی تأیید شده مربوط به هر کانتینر را به کشتی­ های اقیانوس پیمای حمل بار و یا پایانه­ های بارگیری ارائه نماید. اما سوال اینجا است که طبق این قوانین، فرستنده کیست؟ تعریف ارائه شده برای فرستنده در این قوانین، تمامی اشخاص حقوقی را در بر می گیرد که:

  • شخصی که در بارنامه اقیانوس یا قبض راه دریایی یا سند حمل و نقل چند وجهی معادل آن به عنوان فرستنده ثبت شده است.
  • قرارداد حمل و نقل بین المللی با شرکت یا خطوط کشتیرانی، با چه کسی و به نام چه کسی (یا از طرف او) منعقد شده است.

بنابراین، جدای از اینکه فرد منعقد کننده قرارداد شخص سوم یا هر فرد دیگری باشد، شخص فرستنده همواره مسئول ارائه اطلاعات VGM خواهد بود، بنابراین اشخاصی که مسئولیت ارسال بار را به عهده دارند، باید از قوانین جدید آگاهی کامل داشته باشند.

  • فرستنده باید اطلاعات و داده­ های VGM مربوط به کانتینرهای ارسالی را در دستورالعمل‌های حمل و نقل بین المللی ارائه دهد؛ اما روش ارائه این اسناد اهمیت چندانی ندارد و می توان آن­ها را به صورت دستی و از طریق سایت یا از طریق API یا EDI برای پایانه حمل و نقل ارسال کند.
  • فرستنده باید برنامه ریزی مناسب جهت ارائه VGM به چرخه حمل و نقل بین الملل را داشته باشد.
  • تمام فرستنده ­ها، برای ایجاد خدمات توزین یکپارچه، نیازمند و موظف به تهیه یک زنجیره تأمین و ایجاد هماهنگی میان تمام اعضای آن (بنگاه­ های باربری و واسطه­ های حمل و نقل، کامیون­داران، پایانه ­های بارگیری و تخلیه بار و همچنین خطوط کشتیرانی) هستند.
  • محاسبه هزینه­ های مربوط به چنین زنجیره تأمینی به عهده فرستنده‌ها بوده و تمام آن­ها باید این مورد را در نظر داشته باشند، زیرا از نظر قانونی، این افراد مسئولیت تام دریافت و ارائه VGM را بر عهده دارند.
  • فرستنده ­ها باید از قوانین قطعی و احتمالی تصویب شده در مورد مجازات و جریمه­ های در نظر گرفته شده توسط دولت در این زمینه، اطلاعات کامل داشته باشند.
  • چنانچه اطلاعات VGM، به موقع به شرکت حامل و نماینده پایانه بارگیری و حمل و نقل بین المللی تحویل داده نشود، بارگیری کانتینرها در کشتی ­های حمل کننده بارگیری نخواهد شد.
  • تأثیر مقررات VGM صادر شده از سوی دولت­ها، در  شرکت بیکران راه دریا و با هدف اطمینان از سهولت ارائه VGM به مشتریان و کسب اطلاعات دقیق در مورد آن، به طور دقیق و کامل ارزیابی می­شود.
  • تبادل اطلاعات با پایانه ها

تمام فرستندگان باید اطلاعات VGM مربوط به کانتینرهای خود را در دستورالعمل های حمل و نقل بین المللی به اشتراک بگذارند؛ نحوه اشتراک گذاری این اطلاعات مهم نیست؛ فرستندگان می ­توانند این اسناد را به صورت دستی یا از طریق API و یا EDI ارسال کنند.

تأثیر بر فروشنده (اپراتورهای پایانه­ ها)

مقررات IMO به صورت کاملا واضح ارائه شده است و طبق آن هیچ کانتینری بدون ارائه VGM اجازه بارگیری در کشتی را ندارند؛ در این مورد نیز هیچ گونه استثنائی وجود ندارد. بنابراین، تمام اپراتورهای پایانه ­های حمل و نقل بین المللی متعهد هستند که VGM مربوط به کانتینرها قبل از بارگیری آن­ها در کشتی و همچنین انبار نهایی آن، را دریافت نمایند. شرکت بیکران راه دریا این اطمینان را برای همه ایجاد می­ کند که لیست بار نهایی فقط کانتینرهایی را در بر می­ گیرد که  دارای VGM باشند.

این شرکت قوانین مصوب در حوزه حمل و نقل بین المللی در زمینه تأثیرات و همچنین عواقب بارگیری کانتینرهای بدون VGM را بررسی و تعیین می نماید و تمام فرستنده­ ها و اپراتورهای پایانه­ های حمل و نقل، باید از این قوانین مطلع باشند.

وظیفه دریافت اطلاعات VGM از فرستنده یا حامل اقیانوس پیما به عهده اپراتورهای پایانه­ های حمل و نقل بین المللی بوده و این افراد برای دریافت و پردازش این دسته از اطلاعات باید دسترسی کامل به EDI یا سایر فرآیندها داشته باشند. چنانچه VGM مربوط به کانتینرها، با وزن کردن محموله در محل اپراتور پایانه حمل و نقل بین المللی ثبت شود، اپراتور پایانه برای ارسال این اطلاعات برای حامل اقیانوس پیما، نیازمند دسترسی به یک فرایند مشخص است. شرکت بیکران راه دریا با برقراری ارتباط با تمام اپراتورهای پایانه­ های حمل و نقل بین المللی از انجام و جریان داشتن این فرایندها اطمینان حاصل می نماید.

تگ ها:

دیدگاهتان را بنویسید